torsdag 31 maj 2007

Littorins politik cynisk!

Nu blir det nya piskor på dem som inte har något jobb. Min tolkning av de besked som regeringen ger i sin politik är att de arbetslösa får skylla sig själva som inte har något jobb. Skaffa dig ett jobb så får du jobbavdrag och slipper en dålig A-kasseersättning kan man beskriva Littorins och ytterst regeringens politik på detta område.

Frågan är väl om inte denne gladhurtige Arbetsmarknadsminister har insett att arbetslösheten är lite mer komplicerad än vad han och övriga i hans gäng trodde under valrörelsen. Det är nog inte så att arbetslösa hellre har A-kassa än jobbar! Det är nog så att de allra flesta som har sjukbidrag har mycket goda skäl till detta. Det senare har ju till och med regeringens egen undersökning visat. Dessutom kan man ju fundera vad regering gör för att skapa jobb till dem som har till exempel 10% restarbetsförmåga som det så vackert heter i det vedertagna språket.



Regeringen kan väl uppmuntra sina vänner i Svenskt Näringsliv om att ta fram jobb till utslitna snabbköps kassörskor som har 10% restarbetsförmåga. De kanske till och med skulle kunna använda piskan mot arbetsgivarna. Nej stopp nu drar jag iväg. Arbetgivare ska ha morötter och arbetstagare piskor så är Littorins ordning det höll jag på att glömma. Jag fick ett infall om eventuell rättvisa hos regering, men jag ber om ursäkt. Rättvisa är inte rättvist att beskylla regeringen för.

Vi tänker köra ännu hårdare mot regeringen i denna fråga.



Sven-Erik Österberg

Inga kommentarer: